Menu
Business Class / Tripreports

Review: Sydney-Bangkok in Thai Airways Business Class op de A350-900

Introductie

Als je richting Azië of verder down-under wil reizen denk je wellicht snel aan maatschappijen als Qatar Airways of Singapore Airlines, maar niet aan Thai Airways. Deze middelgrote maatschappij, behorend bij Star Alliance, heeft met Bangkok Suvarnabhumi echter een uitstekende hub om Europa met Azië en Oceanië te verbinden. Hoe verhoudt Thai Airways Business Class zich tot andere maatschappijen? Ik was geïntrigeerd. Beschikbaarheid voor twee personen vanuit Sydney naar Bangkok met Lifemiles voor 50/K punten (43.5/K Amex punten omgezet met 15% bonus) en €79,58 was een prima mogelijkheid om het product eens uit te proberen!

Vluchtgegevens

  • Route: TG472, SYD-BKK (4,662mi)
  • Toestel: Airbus A350-900 (HS-THF)
  • Vetrek: 14:50 (UTC+10)
  • Aankomst: 21:10 (UTC+7)
  • Vluchtduur: 09:20

Check-in

Rond 12:30 worden we afgezet op de internationale terminal van Sydney Kingsford Smith International Airport. Er is een aparte security voor premium passagiers, maar de rijen zijn vanmiddag overal kort. Met de boardingpassen hebben we toegang tot de lounges van Star Alliance-partners Singapore Airlines en Air New Zealand – allebei prima, met goede koffie en aardig uitzicht over de runway. De gate is een end lopen, maar de grote ramen bieden mooi uitzicht op ons toestel (wat is de A350 toch prachtig). Op naar Bangkok!

Thai Airways A350-900

Stoel en cabine

Vanaf deur L2 slaan we linksaf naar de Business Class cabine van deze Thai Airways A350-900, die de volledige ruimte tussen de eerste twee deuren beslaat. De stoelen staan in een staggered 1-2-1 opstelling, vergelijkbaar met onder andere Iberia, SAS Scandinavian, Qantas en Vietnam Airlines. De oneven rijen aan het raam zijn het beste voor soloreizigers, want die bieden de beste privacy – ze zijn beduidend beter dan alle andere stoelen in de cabine. Met zijn tweeën kun je kiezen voor een paar middenstoelen op een even rij, deze zitten het dichtste bij elkaar.

De stoelen kunnen helemaal plat en zijn redelijk comfortabel. Een nadeel van deze opstelling vind ik dat de stoelen erg krap zijn, en ik kan met mijn 1.84m niet volledig gestrekt liggen. Daarnaast voelt de cabine een beetje ‘oud’ aan: stoelbekleding heeft zijn beste tijd gezien, de cabine is her en der bekrast.

Op de stoel ligt een toffe amenity kit. De geleverde koptelefoons zijn slecht, maar ik maak al een tijd dankbaar gebruik op vluchten van mijn Airpods Pro samen met een Airfly Pro. De inflight-entertainment heeft een aardige collectie aan films- en series, maar het mooiste is natuurlijk de tail-cam die veel A350s en A380s hebben.

Het is een redelijk comfortabele stoel met toereikende privacy, maar ik verkies een reverse herringbone stoel (zoals bij Saudia, Cathay Pacific, KLM en Air France), QSuites van Qatar en de stoelen van Singapore Airlines boven deze staggered opstelling.

Eten en drinken

De service begint met wat champagne (een aardige Piper-Heidsieck) en nootjes. Ik heb hoge verwachtingen van een Thaise maatschappij als het om eten gaat en kijk uit naar de lunch die vandaag wordt geserveerd. Eerst komt een kleine amuse, met een glas van de bourgogne.

Het voorgerecht is een zeer Thaise (maar smakelijke) gerookte zalm – warm garlic bread erbij is natuurlijk altijd goed. De Pouilly-Fumé daarbij is erg prettig. Het hoofdgerecht – geroosterde eend in rode curry – smaakt echt uitstekend. De Gamay Noir is ook verrassend lekker.

Als dessert neem ik de sinaasappel-amandelcake, simpel maar prima.

Voor de landing wordt nog een best ruime maaltijd geserveerd. Ik neem de pappardelle met een varkens/venkel-ragu. Ziet er niet erg fraai uit, smaakt verrassend goed. In tegenstelling tot de meeste pastagerechten in het vliegtuig zit er nog wat bite aan de pappardelle, en de saus is lekker.

De maaltijden zijn goed – niks spannends, maar smakelijk eten met een aantal lekkere wijnen, precies wat je van een solide Business Class verwacht.

Service

De service op deze vlucht is gemixt. In de basis zit alles wel snor, het cabinepersoneel is beleefd en doet wat het moet doen. De purser is vriendelijk en komt aan het begin even langs. Maar echt goed is het nou ook weer niet. Warme handdoekje, lege glazen en verpakkingsmateriaal blijven vaak wat lang liggen. De maaltijdservice voelt een beetje als lopende-bandwerk, waar je zonder een echte glimlach het eten krijgt, en de glazen worden niet erg pro-actief bijgevuld. Op de call-button wordt altijd adequaat en vriendelijk gereageerd, maar het zou allemaal nét wat enthousiaster mogen. Het voldoet, maar grote indruk maakt Thai op dit vlak niet.

Aankomst op Bangkok Suvarnabhumi International Airport

Boven Cambodia – een land waar we later op deze trip doorheen komen – wordt de landing ingezet. De zon is intussen ondergegaan, de voorsteden komen langzaam in zicht, en op tijd landen we in het zwoele Bangkok. Immigratie is vanavond minutenwerk, dus al snel zitten we in de Grab naar de stad – tijd voor Pad Thai!

Conclusie

Al met al kijk ik tevreden terug op deze vlucht in Thai Airways Business Class op de A350-900. De stoel is wat outdated maar comfortabel genoeg en biedt goede opties voor zowel soloreizigers als koppels. Het eten op de vlucht was goed en de wijnkaart heeft ook wat moois te bieden. De service was niet fantastisch, maar nog steeds toereikend. Ik kies in de toekomst eerder voor een maatschappij als Qatar Airways of Singapore Airlines, maar tegen een goede prijs of met goede award beschikbaarheid zou ik Thai zeker niet uit de weg gaan.

7/10